Friday, December 6, 2013

Homemade Fishball



Datang mood nak makan soup yang ringkas dan sedap, like chinese style yang dorang tak letak banyak sangat bahan-bahan seperti soup kita yang ade segala macam sayur dan daging..Sayur no problem sebab boleh petik jer yang fresh2 kat kebun masa nak buat,cuma yang takder fishball..kehabisan stok..nak pegi beli mahu kena travel 4 jam..tak pasai..huhuh






Tanya makcik gugel camaner nak buat,banyak jugak resources yang berguna especially chinese people mereka memang rajin buat homemade cenggini..






Bahan tak kritikal, method pun simple..boleh buat sendirilah..






homemade fishball 1


 400g fish fillet yang nie jenis ikan cam talapia..kalau kat M'sia leh guna ikan talapia mahupun ikan parang yang banyak isi..senang nak bersihkan.






homemade fishball 2


 Setelah diasing dan dibuang kulit dan tulang.






homemade fishball 3


 Nak lebih tradisional cincang jer ngan pisau besar..tapi kalau nak cepat dan malas sikit boleh guna food processor. Guna 1sb tepung jagung, 1/4 lada hitam, lada putih serta 1/2sk garam dan sesudu besar air..blend jerlah sampai nampak lumat.






homemade fishball 4


 Yang dah siap kisar.






homemade fishball 5


Nak bentukkan gempal dengan tangan lepas tuh tekan keluar sikit dan kaut ngan sudu biar berbentuk sikit bulatlah..practice makes perfect.






homemade fishball 6


 Kemudian masukkan dalam air panas yang sedang direbus..masak sehingga bebola terapung diatas. (abaikan periuk hitam tak lawa tuh..khas tuk merebus tuh)






homemade fishball 7


Kejap jer dah siap, sambil main2 ngan Arissa jer hehe..ade rupa yang kat kedai tak..heheh..taste memang sedap sebab banyak isi ikan dan bukannya menggunakan banyak tepung seperti yang komersial. Nie bolehlah disimpan dalam freezer dan digunakan anytime bila perlu.


homemade fishball 8
Setellah fishball soup yang ringkas. Ala chinese tanpa perlu tumis bawang..sayurnya fresh kangkung dari ladang..very healthy diet nie..






Kalau ade yang kesiankan UA kan sebab asyik kena homemade jer bila perlukan sesuatu yang tak terdapat dengan senangnya, actually for me homemade nie adalah exciting sebab kita boleh belajar membuat sesuatu sendiri, pulak tuh fresh dan tiada bahan awet..kalau tengok laman western people cukup respect ngan mereka yang tahu banyak homemade nie..full time housewife pun kenalah kreatif dan tambah ilmu jugak kan.






No comments:

Post a Comment